Hot Stories

Idea - Siren Pasukan Keselamatan (Part 1)

Assalam,

Jika anda biasa memandu kenderaan atau menunggang motorsikal, pernah tidak anda melihat kenderaan pasukan keselamatan seperti Polis, Bomba, dan Ambulans melalui jalan yang anda lalui?

Dan sudah tentu anda perasan ada beberapa kenderaan yang agak lambat bertindak untuk memberi laluan kepada pasukan keselamatan ini. Pernah tidak hal ini menjadi persoalan di pemikiran anda? Jika tidak pernah, ini bermakna cara anda berfikir tidak sampai tahap kreatif yang boleh mencetuskan idea-idea inovasi yang berguna.

Jika anda perasan dulu saya pernah tekankan untuk anda lebih berimaginasi untuk mendapat idea projek tahun akhir anda. Hal ini termasuk, apabila anda terlihat sesuatu permasaalahan anda terus mendapat idea untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Kenapa tidak dengar Siren?

Permasaalahan atau persoalannya disini, kenapa ada segelintir pemandu tidak dengar, tidak alert dan lambat bertindak untuk memberi laluan kepada pasukan keselamatan. Salah satu sebabnya adalah seperti berikut :
  1. Kedap @ kalis bunyi - Selalunya terdapat pada kereta mewah
  2. Radio didalam kenderaan terlalu kuat.
  3. Kepenatan dan tidak fokus pada pemanduan
  4. "Selfish" atau pentingkan diri sendiri.

Perkara ini banyak berlaku ketika kesesakan lalu lintas dan kereta terlalu banyak. Dan biasa kita lihat berlaku ketika waktu puncak, iaitu waktu pergi balik kerja dan waktu makan tengahari.


Jadi apakah penyelesaian yang sepatutnya dapat kita lakukan untuk dijadikan sebagai idea projek tahun akhir kita? Saya mahu anda fikirkan dahulu... hehehe... Saya akan dedahkan apakah ideanya pada 31 Disember 2016 jam 11.59 malam. Satu minit sebelum new year.

Tapi harus diingat, sebelum saya dedahkan saya mahu anda fikirkan sendiri apakah idea yang dapat menyelesaikannya.

Saya hanya bagi beberapa tips, idea ada kaitan frekuensi dan alatan elektronik.

Selamat mencuba..

Bersambung....

Comments