Hot Stories

Kelebihan Kereta Elektrik Pada Masa Kini

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera,

Teknologi zaman kini sudah berkembang ke satu fasa yang lain dimana terbentuk dan terciptanya alatan yang dikatakan dapat membantu kehidupan manusia seharian. Antara teknologi yang menjadi buah mulut warga bumi moden adalah kereta elektrik. 

Photo by Kindel Media

Kereta elektrik adalah sebuah kenderaan yang berfungsi dan bergerak menggunakan tenaga elektrik semata-mata. Kereta elektrik mempunyai beberapa kelebihan yang boleh dibezakan dari kenderaan berasaskan petrol ataupun diesel. Berikut adalah 7 fakta kelebihan kereta elektrik ini:

1. Tiada Berlakunya Pencemaran Udara  

Kereta elektrik tidak menghasilkan gas beracun yang mengandungi Karbon Monoksida yang boleh mencemarkan udara, kerana kenderaan elektrik tidak menggunakan enjin dalam menghasilkan tenaga. Ini membantu mengurangkan pencemaran udara di bandar-bandar dan kawasan-kawasan yang padat penduduk.

2. Lebih Efisien 

Elektrik adalah sumber tenaga yang lebih efisen berbanding petrol ataupun diesel. Motor eletrik didalam kereta elektrik memanfaatkan lebih banyak tenaga daripada enjin petrol atau diesel yang konvensional, menjadikan mereka lebih efisien dalam penggunaan tenaga.

3. Kos Pengendalian yang Lebih Rendah 

Mesin elektrik tidak mempunyai banyak komponen bergerak berbanding enjin petrol atau diesel, hal ini menyebabkan enjin elektrik kurang keperluan penyelenggaraan dan kekurangan potensi kerosakan.

4. Perbelanjaan Jangka Panjang yang Lebih Rendah 

Walaupun harga jualan kereta elektrik lebih tinggi daripada kereta konvensional, kos pemilikannya dalam jangka panjang mungkin lebih rendah kerana kos penggunaan bahan api yang lebih murah dan kos penyelenggaraan yang lebih rendah.

5. Penghasilan Bunyi Yang Lebih Perlahan 

Kereta elektrik biasanya lebih senyap berbanding kenderaan berenjin petrol atau diesel, ini dapat memberikan pengalaman yang lebih selesa kepada pemandu dan mengurangkan pencemaran bunyi di kawasan-kawasan bandar.

6. Fleksibiliti Pengisian 

Meskipun begitu fasiliti untuk pengisian tenaga elektrik masih sedang berkembang, kereta elektrik mempunyai fleksibiliti dalam cara mereka diisi tenaga, sama ada melalui stesen pengisian awam, di rumah melalui soket elektrik biasa, atau melalui stesen pengisian pantas.

Photo by Kindel Media

7. Kesan Positif ke atas Perubahan Iklim 

Dengan mengurangkan penggunaan bahan api fosil, kereta elektrik membantu mengurangkan jejak karbon didunia dan menyokong usaha-usaha untuk mengurangkan kesan perubahan iklim.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa impak positif ini bergantung pada cara elektrik dihasilkan. Sekiranya elektrik diperoleh daripada sumber tenaga fosil, manfaat keseluruhan kereta elektrik dalam mengurangkan pencemaran udara dan gas rumah hijau boleh dikurangkan.

Comments